ROSYAM NOR PILIH KASIH???

>> Wednesday, April 29, 2009



‘Pilih Kasih’ program realiti baru terbitan Rosyam Nor menerusi Suhan Movies akan ditayangkan di TV2 mulai 11 April 2009 dengan paparan perjalanan aktiviti harian pelajar akan ditayangkan menerusi jurnal harian setiap hari Isnin hingga Jumaat sepanjang 12 minggu.Penonton akan menyaksikan hasil lakonan setiap peserta melalui tayangan drama bersiri 10 minit, lakonan monolog dan teater muzikal yang akan dipersembahkan secara langsung di hadapan penonton selama 15 minit.Pengkritik tetap Dr. Abu Hassan yang juga merupakan Pensyarah Kanan di Universiti Malaya dan Rosyam sendiri. Setiap minggu seorang pengkritik jemputan akan dijemput. Rancangan ini terbuka kepada mereka yang meminati bidang lakonan dan berusia dalam lingkungan 18 hingga 35 tahun. Siri ujibakat pula akan diadakan di Johor, Negeri Sembilan, Kelantan, Pahang, Sarawak, Sabah, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.



ERMA FATIMA ..Pengarah Teater Muzikal untuk PILIH KASIH



Read more...

TETAP UNGGUL


GERBANG ANGKASAPURI


SEMPENA SAMBUTAN ULANGTAHUN RTM KE 63 TAHUN PADA 1 APRIL, PP INGIN BERKONGSI VIDEO KLIP LAGU RTM 63 TAHUN " TETAP UNGGUL"

LAGU INI CIPTAAN PENGARAH MUZIK RTM DATO'MOKHZANI ISMAIL MANAKALA DI TULIS LIRIKNYA OLEH HJ ZAZMIE ZAIN. LAGU TETAP UNGGUL INI DINYANYIKAN OLEH EZLYNN YANG POPULAR DENGAN LAGU "HAI HAI BYE BYE"...

SESIAPA YANG NAK TAHU LAGUNYA MACAM MANA ...SILA KLIK DI SINI


PERASMIAN ANGKASAPURI...

SEDIKIT KISAH PEMBUKAAN RASMI PUSAT PENYIARAN MALAYSIA "ANGKASAPURI"

Pusat Penyiaran Malaysia yang diberi nama "Angkasapuri" dibuka dengan rasminya oleh Perdana Menteri Malaysia, Tunku Abdul Rahman Putra. Kompleks Penyiaran Angkasapuri ini di mana Kementerian Penerangan dan Jabatan Televisyen ditempatkan adalah merupakan peringkat pertama Projek Pusat Penyiaran Malaysia. Bagaimanapun, Jabatan Televisyen yang ditempatkan sementara di Jalan Ampang (sejak tahun 1963) hanya dipindahkan ke Angkasapuri lebih kurang 2 tahun kemudian, iaitu pada 6hb November, 1969. Peringkat kedua bagi projek Pusat Penyiaran ini hanya selesai dilaksanakan dalam tahun 1972, apabila Bangunan Radio (Wisma Radio) siap pembinaannya dan memulakan siarannya pada 9hb Mei, 1972 tepat pada jam 12.00 tengah malam. ( Info UUM ).



Read more...

SELAMAT ULANGTAHUN KE 63 RTM


63 TAHUN TETAP UNGGUL

JOM TRANSFORMASI !!!


“Transformasi RTM Era Digital” .. hebahan mengenainya sedang giat dilaksanakan agar rakyat semua tahu RTM komited ke arah merealisasi hasrat itu. Sebagai warga RTM kita seharusya mengambil tahu apa kepentingan pendigitalan ini kepada mutu siaran rangkaian RTM khususnya serta nilai tambah yang bakal wujud. Bukan setakat tahu bahkan bertanggungjawab terhadap proses ini secara langsung dalam skop kerja serta menghebahkan perkara ini. Ketika majlis perjumpaan bersama Ketua Pengarah Penyiaran Dato’ Ibrahim Yahya beliau secara tegas mengingatkan warga RTM supaya mengetahui kepentingan pendigitalan RTM serta peka terhadap perubahan yang berlaku di sekeliling kita. Katanya menjadi sesuatu yang memalukan bila warga RTM sendiri tidak faham mengenai pendigitalan RTM. “ Pilih Tranformasi atau Transferasi ”, tegas Dato’ KP. Transformasi yang dimaksudkan bukan sahaja daripada peralatan sistem analog ke digital tetapi transformasi sikap dan pemikiran warga RTM. Terdapat beberapa pendekatan yang penting dan berkait rapat dengan transformasi RTM ke arah Digital. Pendekatan asas tertumpu kepada dasar, budaya kerja dan persekitaran kerja kakitangan. Ianya termasuk juga proses penstrukturan dan penjawatan. Seterusnya proses penukaran peralatan - peralatan analog kepada digital secara berperingkat yang dimulakan di peringkat Angkasapuri sebelum ke rangkaian stesen negeri. Peningkatan kemahiran kakitangan untuk mengendali peralatan digital bukan satu masalah besar kerana proses pembelajaran berterusan sentiasa dipraktik di RTM. Menurut Dato’ KP lagi, kakitangan RTM sebagai faktor asas kejayaan transformasi RTM ke era digital akan dititikberatkan. Secara tegasnya beliau mahukan warga RTM ada sifat daya saing, kreatif dan berfikiran terbuka dalam dunia penyiaran. Malah, bagi kakitangan yang telah lama berkhidmat, mereka perlu menerima perubahan ini serta menukar budaya kerja “Rehat Tunggu Mati” selaras hasrat transformasi. Jika warga RTM sendiri tidak bersedia menyokong transformasi RTM, sia - sialah usaha jabatan dan kementerian. Bertepatan dengan tarikh 1 April 2009 juga , Dato’ KP mengucapkan Selamat Ulangtahun RTM ke 63 kepada semua warga RTM . Marilah kita berusaha agar RTM terus unggul.

PP:- Lencana transformasi telah diedar untuk dipakai bukan disimpan


Read more...

HITS SATU AKHIR MUSIM KE 6

>> Tuesday, April 28, 2009


MEET UNCLE HUSSAIN (MUH) JUARA!!!!!!

Gimik ‘pelanduk dua serupa’ vokalis Meet Uncle Hussain (MUH) serta persembahan mantap MUH melayakkan band indie ini menjuarai Pertandingan Akhir Hits Satu di Auditorium Darul Makmur RTM Pahang 28 Mac lepas. Lagu berjudul “Lagu Untukmu” ciptaan sepenuhnya oleh mereka membolehkan MUH membawa pulang wang tunai RM25,000 dan trofi selaku juara kategori lagu terbaik.Persembahan terbaik juga milik MUH dan menerima RM5,000.Naib Juara kategori lagu terbaik pula dinobatkan kepada lagu “Marabahaya”nyanyian Pop Shuvit. Lagu ini membolehkan Pop Shuvit merangkul wang tunai RM20,000 dan trofi. 6ixth Sense pula membuat kejutan apabila lagu “Tanpa” ciptaan sepenuhnya oleh mereka berjaya menjuarai kategori lagu paling popular berdasarkan 100% undian sms. Mereka menerima RM 10,000 dan trofi. Finalis lain tidak kurang hebatnya memberikan saingan. Mereka ialah Projek Pistol, Kristal,Hujan,Ifa Raziah, Daniel Lee serta duet Hattan dan Edrie Hashim. Pengacara pada malam tersebut E’One dan Nabila ternyata menceriakan lagi suasana pertandingan. Artis undangan Papa Rock Ramli Sarip, Nurul dan Lah Ahmad turut menambah kemeriahan pertandingan yang pertama kali dibuat di luar KL. Pihak RTM juga berbesar hati apabila Setiausaha Kerajaan Pahang Dato’ Muhammad Safian Ismail sudi hadir menyampaikan hadiah kepada para pemenang. Pihak penerbitan Hits1 dari Unit Hiburan RTM KL banyak kali beritahu PP mereka terkejut dengan sambutan luar jangkaan terhadap program ini. Apa tidaknya, kehadiran ke ADAM tersangat ramai sampai tidak terkawal. Hebat kan orang Pahang menyokong RTM !





Read more...

TERPERANJAT @ TERUJA !

19 Mac ~ Ketua Pengarah Penyiaran yang baru Dato’ Ibrahim Yahaya telah mengunjungi RTM Pahang secara mengejut sekitar pukul 4.30 petang. Kedatangan beliau disambut Tuan Pengarah dan jurutera. Antara lokasi yang disinggahi ialah Unit Pentadbiran dan Auditorium. Kehadiran beliau secara tiba - tiba itu mengingatkan PP kepada Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika membuat lawatan mengejut ke Pejabat Jabatan Imigresen selepas dilantik menjadi Perdana Menteri dulu. Nampaknya pendekatan itu diambil Dato’KP kita selepas dilantik menjadi Ketua Pengarah Penyiaran. Bagus juga, sekurang - kurangnya bagi warga RTM Pahang yang belum mengenali wajah Dato’KP, telahpun bersua dengan beliau.

PP PP :- Terima kasih Dato’Tiger..



Read more...

ABANG - ABANG TLDM SERANG RTM !


KOMPSAS kita telah menerima lawatan para pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia TLDM Kem Tanjung Gelang Kuantan seramai 44 orang. Mereka begitu teruja dengankecanggihan Auditorium kita. Terima kasih kerana sudi melawat RTM Pahang. Menurut ketua rombongan TLDM ini juga, mereka akan menyokong program yang RTM anjurkan jika memerlukan penonton, katanya TLDM sudi meramaikan program kita. PP Cuma bagi reaksi, kalau programnya malam, minta tolong jangan pakai pakaian seragam khuatir ada yang terperanjat! Hehe..



Read more...

JOBS MALAYSIA

Keadaan ekonomi tidak menentu kini, mungkin menyebabkan kesukaran memperoleh pekerjaan terutama para graduan. Untuk itu, kakitangan RTM yang mempunyai anak lepasan Institut Pengajian Tinggi tetapi masih tidak bekerja ataupun ingin membantu anak memperoleh pekerjaan lebih baik disaran melayari laman web www.jobsmalaysia.gov.my. Laman Web JobsMalaysia (sebelum ini dikenali sebagai Sistem Penjodohan Pekerjaan (JCS) di ELX) adalah sistem penjodohan pekerjaan automatik atas talian yang disediakan oleh Kementerian Sumber Manusia. Sistem ini juga memberi kemudahan kepada pencari kerja untuk mendapatkan peluang pekerjaan yang bersesuaian.RTM juga sedang menghebahkan perkara ini menerusi TV dan radio.

Read more...

SIDANG MEDIA MENTERI

>> Friday, April 24, 2009



Kuantan - Orang ramai perlu memasang dekoder dengan anggaran harga RM300 apabila sistem penyiaran digital menggantikan analog diguna pakai sepenuhnya oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM). Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek, ia mungkin mahal pada peringkat permulaan kerana orang ramai perlu membeli dekoder bagi menonton televisyen tidak berbayar RTM dan tentunya membebankan golongan kurang berkemampuan. Namun peralihan kepada sistem digital adalah perlu, selaras dengan perkembangan dan kecanggihan teknologi penyiaran dunia masa kini. Beliau berkata, proses pendigitalan penyiaran televisyen perlu dimulakan sekarang kerana jika tidak, Malaysia akan ketinggalan berbanding negara lain, apatah lagi negara Asean akan menghentikan siaran analog pada 2015.Beliau berkata demikian ketika kunjungannya ke kediaman Menteri Besar Pahang YAB Dato’ Sri Adnan Yaakob baru - baru ini bagi memberikan penerangan berkenaan isu pendigitalan tersebut. Sementara itu ketika ditemuramah oleh BERNAMA TV KL, Datuk Ahmad Shabery memberitahu RTM mungkin memperkenalkan satu atau dua saluran baru di Astro dalam beberapa bulan lagi sebagai tambahan kepada program berbentuk hiburan 24 jam Muzik Aktif di saluran 180 Astro yang akan dilancarkan 16 Mac ini. Tambah beliau ada lagi satu dua saluran lain yang mungkin diperkenalkan, namun tidak boleh umumkan sekarang, dalam masa beberapa bulan akan ada lagi, tetapi RTM mulakan dengan ini (saluran Muzik Aktif). Beliau berkata, RTM memulakannya dengan saluran muzik kerana ia lebih mudah, dan menurutnya, dalam keadaan krisis ekonomi global yang turut memberi kesan kepada rakyat Malaysia, saluran sebegini mampu menenangkan hati rakyat.


Read more...

HARI KELUARGA MOI...

>> Thursday, April 23, 2009


JOM SERTAI!!!


Read more...

International School Of Kuantan lawat KOMPSAS

WELCOME!

KOMPSAS kita telah menerima lawatan dari para pelajar dan guru International School Of Kuantan (ISK) pada 24 dan 25 Feb yang lalu. Para pelajar sekolah ini datangnya dari 13 buah Negara termasuk Australia, Indonesia, Jepun dan Amerika Syarikat. Rombongan ini diketuai oleh Pengarah ISK Mr.Stephen Byrnes bersama 28 pelajar. Terima Kasih kerana sudi melawat RTM Pahang.




Read more...

DATANG dan PERGI...

Apa yang kita ada selalunya tidak kekal apatah lagi kedudukan kita dalam alam pekerjaan ini. Pekerjaan pasti menuntut kita untuk berkorban samaada kita rela atau paksa rela. Sebenarnya terkejut juga bila Ketua Bahagian Rancangan PAHANGfm Puan Sarina Abd Sukor bertukar ke Unit Bekalan Filem di IBC Angkasapuri. PP ada bercakap dengan KBR ni, katanya dia dapat surat hari Jumaat 27 Feb dan telahpun melapor diri Isnin 2 Mac..Bagi PP anggaplah setiap apa yang berlaku tu ada hikmahnya yang penting kita mesti pandai bawa diri dan teguhkan hati. Seorang lagi yang bertukar baru - baru ini ialah En. Marzuki Salleh, Pengawal Keselamatan yang telah bertukar ke RTM Kuala Terengganu.

Manakala Januari lepas juga Penyelia BES, En.Mazlan Mohamed Isa telah melepaskan jawatan Penerbit Rancangan RTM setelah menjawat jawatan Setiausaha Majlis Daerah Raub, begitu juga En.Hud Kasyfi Mat Noh (DJ Hud) yang ditawarkan jawatan tetap di Universiti Malaysia Pahang (UMP). Tahniah kepada mereka, marilah kita doakan rakan - rakan yang berhijrah ini sentiasa maju dalam karier masing - masing. Rezeki tuhan ada mana - mana yang penting usaha. Itu kisah yang pergi..



Kisah yang datang pulak..PAHANGfm juga menerima beberapa orang staf baru. Mereka yang dimaksudkan ialah En.Jasmi Faisal Muda / Bent (Wartawan Piecemeal), Cik Syuhada Dato’Hashim (Juruhebah Piecemeal), En.Tarmizi (Pengawal Keselamatan) dan En.Shahrul Fazli (Pemandu). Selamat datang dan Selamat menjadi warga kerja RTM Pahang. Harap kita semua boleh bekerjasama untuk memajukan RTM.

PP :- Intailah antara nampak...



Read more...

KENA BELI DEKODER RTM KE ?


NAK TENGOK TV KENA BELI DEKODER?


Setelah sempurnanya pendigitalan RTM menjelang tahun 2012, penonton RTM mungkin perlu mengeluarkan wang bagi mendapatkan alat penerima liputan atau dekoder dengan harga dianggarkan RM300. Namun Menteri Penerangan , Dato’ Ahmad Shabery Cheek berkata, pendigitalan RTM tidak memerlukan rakyat melanggan siaran seperti stesen satelit atau kabel.Mungkin ada yang gusar nak kena keluarkan duit pulak lepas ni..tapi jangan bimbang menteri kita bagitau, semua tu tak pasti lagi kerana kerajaan akan pilih pendekatan terbaik untuk rakyat terutama yang berpendapatan rendah. Katanya, kos dekoder boleh jadi juga dimasukkan sebagai mekanisme kos keseluruhan pembinaan infrastruktur pancaran digital itu nanti dan rakyat akan dapat tonton RTM secara percuma. RTM kini lebih memberi fokus kepada kandungan rancangan yang akan disiarkan selepas pendigitalan tersebut yang akan melibatkan kira-kira 19 saluran. Untuk itu, kebanyakan kandungan program yang disiarkan bercirikan tempatan serta dihasilkan oleh syarikat tempatan. Sebagai warga RTM, kita perlulah menggiatkan lagi usaha kita supaya menjadi pekerja yang boleh membawa kepada kemajuan RTM..


RTM BOLEH!!!



PP:- Digital lebih baik tapi tanpa digit ( RM ) lagilah OK!

Read more...

JANGAN PANDANG BELAKANG !



Bermulalah sekitar sempadan KOMPSAS kita ni ditebang segala pokok - pokok untuk tujuan pembinaan Kompleks Pasar Besar Kuantan yang berkonsep moden. Baguslah, lepas ni ramailah yang akan tahu adanya RTM di Kuantan ni..tapi PP bimbang juga dengan pencemaran bau sebab kalau dah pasar, kita sedia maklumlah keadaannya..harap ianya tidak mengganggu kita di sini ditambah pula KOMPSAS sentiasa jadi tumpuan sebagai lokasi program melibatkan masyarakat dan pemimpin..Tapi sejak kerja - kerja pembersihan tapak projek tu, sepanjang minggu ni pulak, PP ada mendengar cerita kontroversi tentang rumpun buluh besar sempadan kawasan kita yang telah ditebang .. Timbullah pulak macam - macam cerita tentang pokok buluh ni..katanya...rumpun buluh besar tu dikatakan tempat tinggal makhluk ghaib..lepas kena tebang, dah takde lagi rumah makhluk ghaib tersebut, sebab tu lah ada kawan - kawan kita yang nampak kelibat di tangga, lif dan tandas..paling best ada yang siap berborak lagi dengan jelmaannya..nak percaya atau tidak terpulanglah tapi PP belum terserempak lagi.



PP :- Jiwa kena kuat barulah tidak diganggu..

Read more...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP